Onze clubbaan Scherpenheuvel situeert zich in tijdperk III. Typisch in die tijd waren de telegraafdraden naast het spoor. De palen maken was geen probleem, maar een mooie bedrading realiseren was een ander paar mouwen.

Volgende eisen werden er gesteld: 

  • de draden moesten natuurlijk doorhangen,dus geen strak gespannen draden.
  • ze moesten doorlopen over de modules heen, dus geen dubbele palen op de scheiding van de modules.
  • ze moesten gemakkelijk te monteren en demonteren zijn.
  • ze moesten tegen een stootje kunnen en er optisch fijn genoeg uitzien.

Met die gegevens werd er geëxperimenteerd met verschillende materialen, zoals koperdraad. Op zich wel fijn, maar snel vervormbaar bij verkeerde aanraking. Na een bezoek aan Dortmund werd bij de scheepsbouwers de juiste draad gevonden, piano snaar van 0,38 mm, deze voldeed volledig aan onze eisen.

De draad was fijn en sterk. Na plooien of verkeerde handeling nam de draad vlot terug zijn originele vorm aan. Na wat opzoekingwerk, vonden we dezelfde draad terug in het gamma van Whalthers. Deze is te verkrijgen bij enkele handelaars hier in België.

 

Hoe komen we tot het eindresultaat?

 

Benodigdheden

Voor de palen: 

  • sateé stokjes
  • houtlijm
  • zwart garen
  • gestripte elektriciteitsdraad van 0,50mm
  • handboortje + boortje van 0,60mm
  • snijmat
  • cutter
  • kniptang
  • platte tang
  • secondenlijm

Voor de draden: 

  • piano wire van 0,38 mm
  • kniptang
  • platte tang
  • elektriciteitsbuis van 5/8 + verbindingsmoffen
  • styreen van 1 mm
  • snijpasser

 

Werkwijze voor het vervaardigen van de palen:

Eerst wordt de paal uitgetekend op papier of karton. Deze tekening kan dienen als mal voor het vervaardigen van de palen. Onze palen zijn 132 mm lang ,waarvan 15 mm dient om ze vast te zetten in de ondergrond.(foto 1).

foto 1

Foto 1.

 

Op deze mal worden de onderdelen vastgelijmd met houtlijm (foto2)

Foto 2. 

 

Na droging worden de palen verstevigd door een garendraadje rond het bovenuiteinde van de paal te draaien. De dwarsverbindingen worden ook voorzien van een draadje (foto3)

Foto 3.

 

Vervolgens worden de “varkenstaartjes” gedraaid waarin de draden worden opgehangen. Hiervoor worden in een plankje twee nageltjes zonder kop genageld op een afstand van 3 a 4 mm naast elkaar (foto 4)

Foto 4.

 

De gestripte elektriciteitsdraad wordt rond de twee nageltjes gedraaid. Daarna worden ze wat bijgewerkt met de tang,en het uiteinde wordt wat langer afgeknipt (foto5)

Foto 5.

 

De varkensstaartjes worden op een stuk styrofoam geprikt en in massa zwart geschilderd. Dit gaat eenvoudig met een spuitbus.(foto 6)

Foto 6.

 

In de palen worden volgens de mal de gaten geboord met een handboortje, met diameter 0,60 mm. Hierin worden de varkenstaartjes bevestigd. Vervolgens worden ze op lengte afgeknipt en gefixeerd met secondenlijm. De bovenkant van de oogjes worden aangetipt met witte verf.(foto7).

Foto 7.

 

De palen kunnen nu geverfd worden in de kleur van uw keuze.

 

Installatie op de baan

De palen worden op een onderlinge afstand van+- 42 cm gezet. Vervolgens gaan we de draden aanbrengen. Daar de draden een lengte hebben van 90 cm, kan men door de draad in het midden te knippen twee stuks uit één lengte halen. Aan elk eerst uiteinde wordt een klein haakje geplooid(foto 8).

Foto 8.

 

Dit haakje wordt door het oogje van de varkenstaart gestoken. Het andere uiteinde van de draad wordt los op het bevestigingspunt van de andere paal gelegd (foto 9).

Foto 9.

 

Nu wordt de doorhanging van de draad bepaald, dit gebeurt op zicht. Pas op: niet overdrijven met de mate van de doorhanging. Wanneer alles naar wens is wordt de overtollige draad afgeknipt en het tweede haakje geplooid (foto10).

Foto 10.

 

Dit wordt dan bevestigd in het oogje (foto 11). Zelfde werkwijze wordt gevolgd voor de volgende draden.

Foto 11.

 

Opslag voor transport:

Daar alle draden niet gelijk zijn moeten de draden bij elkaar gehouden worden per modules.

Daarvoor wordt pvc elektriciteitsbuis van ongeveer 50 cm genomen.

Met een snijpasser wordt een rondje styreen uitgesneden met dezelfde diameter als de buis. Dit wordt op de buis geplakt.

Voor de stop wordt een verbindingsmof genomen,welke wordt doormidden gesneden. Opnieuw wordt er een rondje styreen tegen aan geplakt.(foto12)

Vervolgens wordt de buis in een kleurtje gespoten.

Foto 12.

 

De buizen worden gelabeld en bieden een degelijke bescherming tijdens transport.(foto13)

Foto 13.

 

 

 

                                                                 foto’s: Peter Vercamme

 

                                                                 tekst: Eddy Podevijn