Ledenbanen

- Details
- By Podevijn Eddy
- Categorie: Ledenbanen
- Hits: 128
Nu zijn de cilinders aan de beurt, deze zijn gemaakt uit een stuk rond brons van 5 kg, na bewerking weegt één cilinder 1,2 kg.
Op deze foto’s is het zuigergat geboord en uitgedraaid, ook twee zijkanten zijn haaks en vlak gefreesd.

- Details
- By Podevijn Eddy
- Categorie: Ledenbanen
- Hits: 127
De wielen zijn gedraaid uit plakken gietijzer. Het contergewicht en de druppel zijn nadien in de binnenzijde van het wiel gesoldeerd.

- Details
- By Podevijn Eddy
- Categorie: Ledenbanen
- Hits: 130
Van kindsbeen af ben ik altijd gefascineerd geweest van stoom en stoommachines.
In 2010 ben ik in contact gekomen op de Expo in Mechelen met leden van de Kmyca. Door hun gedrevenheid en kunde heb ik ook besloten om lid te worden van deze club.
Na een aantal vergaderingen te hebben bijgewoond, heb ik besloten om een 5 duim lok, genaamd Tich te bouwen. Dit is een free lance model van een 2 assige lok. Een beginners model, inderdaad als men gaat kijken op de rijdagen ziet men prachtige 5 assige loks rijden, en als ge dan naar de bouwtijd vraagt van hun lok, zegt men "euuuu een kleine 10 000 uren". Dus eenvoudig beginnen.

- Details
- By Podevijn Eddy
- Categorie: Ledenbanen
- Hits: 127
We zijn ondertussen wat verder in de bouw.
Hieronder het vervolg van het vorige artikel.

- Details
- By Podevijn Eddy
- Categorie: Ledenbanen
- Hits: 131
Voor mijn HO baan heb ik gekozen om het station van Diest na te bouwen. Het is een niet te groot doorgangsstation van lijn 35, met een enkelsporige aftakking naar Tessenderlo(lijn 17). Wel is er een gevarieerd reizigers en goederenverkeer, wat voor afwisseling zorgt op de baan. Wat mij zeer aanspreekt is dat de binnenkomende sporen in een flauwe bocht liggen, en dat het station lager ligt dan de rijweg. Ook richting Hasselt liggen de sporen in een dal, met een toegangspoort naar het oude fort.